Tanken med vårt besök att att lära oss handgreppen med hur det går till att cacha, hur man lägger egna banor, hur man lägger in waypoints i GPS:en, vad man kan göra under en geocach hike, att få tankar om hur vi kan använda tekniken i skolan & varför vi bör använda geocaching i skolan.
Många tankar föddes & processer startades. För några av oss var det något helt nytt, för andra var det ingen nyhet - men lika väl fantastiskt kul!
I Södertälje är det Naturskolan & e-mentorerna på Pedagogiskt centrum som kommer att driva GPS:s projekt i en nära framtid. Vi behöver samla ihop oss och tänka ut hur. Jag upplever att vi alla har mängder av ideer, det gäller bara att forma dem & gå vidare. Den enda skola som arbetar med GPS:er i vår kommun & som jag har vetskap om i skrivande stund, är Pershagenskolan. Ett lokalt initiativ av en pedagog, som en av e-mentorerna följer med stort intresse.
Personligen är jag e-mentor med specialpedagogisk vinkel på IKT & jag har huvudet fullt av tankar runt måluppfyllelse, inkluderande arbetssätt, livsstilsfrågor, samarbetsövningar, verktyg i vardagen, idrott, språkutveckling i olika språkligadomäner, koncentrationssvårigheter eller möjligheter, eleven som multitasker...allt med koppling till geocaching & GPS:er...
På temat om geocahing fann jag ett You Tube klipp som visar ungefär vad det hela går ut på...men det går att bygga i så många pedagogiska moment i detta - de finns inte med klippet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar