fredag 30 oktober 2009

Google Wave

Google Wave är en spännande digital mötesplats som kommer att ge lärare och elever nya möjligheter till ökad förståelse av hur mötet elev/teknik/pedagog kan fördjupa och skynda på lärandeprocesser. Man kan tänka sig att detta kan gå till ungefär så här:



Bilden visar the Mechanical turk som är spännande i sammanhanget. Som begrepp återfinns det exempelvis i Amazons mechanical turk och går tillbaka på en schackspelande automat från 1700-talet, föreställande en turk. Publiken trodde att det var en maskin som spelade schack, men inuti satt det en människa gömd, som var den som verkligen utförde dragen. Se Digitalis filosofi - människor, modeller och maskiner. Om vi föreställer oss Wave utifrån ovanstående bild och sätter in den i ett lärande sammanhang borde människan i lådan rimligtvis kunna uppfattas som en del i pedagogrollen i den nya världen. Alltså elev/maskin/pedagog i ett och samma gränssnitt.

Exempel på tillämpning i Google Wave:

A. Hur hjälper du eleven i processkrivning? 1. Var aktiv i en våg tillsammans med eleven. När du är aktiv och närvarande kommer du att kunna iaktta exakt hur eleven arbetar med sin text, det vill säga i realtid se varje bokstav som tillkommer och försvinner i dokumentet, hur bilder och videoklipp förs in och ut. Du kan också gå in och hjälpa eleven med strukturerande element etcetera. 2. Möjligheten att i efterhand spela upp varje förändring eleven gjort borde kunna ge nya insikter i hur skrivandet går till... var styrkorna finns... (och hur copy and paste fungerar) - Detta är ett, utifrån tidsaspekten, mer troligt scenario. 3. Kollaborativa texter. Detta är det mest spännande området att utforska i wave. Elever i samarbete, som troligtvis kommer att inta olika roller; den strukturerande, den språkligt rättande, den kreative etcera.

6 kommentarer:

  1. Mycket intressanta förslag, Henrik! Jag tror som du, ettan blir lite väl svår när du arbetar i klass. Men de andra två måste ju vara grymt bra!

    /Joachim

    SvaraRadera
  2. Men i ett specialpedagogiskt sammanhang eller i mindre grupper - och eventuellt i en annan sorts skola (klassrummet uppkopplat mot en sorts hyperpedagoger som närvarar i texter - lärarstudenter?)

    SvaraRadera
  3. I perspektivet "learning elsewhere" blir wave oerhört intressant... Min egen 7-åring frågade om vi kunde resa jorden runt, mitt första svar var nej med tanke tanke på skolgång...mitt andra svar var ja, med tanke på skolgång ;-) Learning elsewhere...yttervärlden uppkopplad med den fysiska platsen skolan....

    SvaraRadera
  4. När det gäller att skriva tillsammans föreslår du Google wave, men Google docs är väl mycket bättre, då kan man ju skriva ut dokumentet dessutom och spara ner i annat format (även om det ibland inte fungerar speciellt bra där). Hur gör man detta i Waven? Jag kanske har missat något?

    SvaraRadera
  5. Wave är ju under utprövning, men en av de funktionerna som ligger närmast är en kopppling till Google Dokument - vad jag tänker, säger, skriver handlar lite grand om framtiden :-)

    SvaraRadera
  6. Mycket bra idé. Som förälder kan jag dessutom se hur mitt barn jobbar och även i dialog med läraren se vad som barnet behöver träna på och varför. Detta tydligör det hela på ett helt nytt sätt.

    Själv tror jag Wave kommer förändra hur vi kommunicerar på många sätt. Det flesta blandar ihop Google Waves nuvarande användargränssnitt med den underliggande tekniken som är den som verkligen kan påverka hur vi arbetar.

    SvaraRadera