måndag 12 januari 2009

Plågas av ett citat ur en Youtubefilm

”US department of commerce ranked 55 industry sectors by their level of IT intensiveness: education was ranked 55, the lowest – below coalmining...”

...så inleds en youtubefilm http://www.youtube.com/watch?v=tahTKdEUAPk som jag inte får ur huvudet - och tar någonstans för givet att bilden överensstämmer med hur intensivt svensk skola gör IT. Jag tror att IT framför allt är ett görande - inte teknologi. Ibland moduleras de två bokstäverna genom att de skrivs IKT eller e- just för att betona görandet, det pedagogiska processandet i och genom IT, och det är kanske viktigare än man kan tro att göra just denna modulering.

Det finns egentligen ingen anledning att associera IT till en kunskapssyn som menar att kunskap är färskvara, men ändå görs detta ganska ofta. Kanske för att IT i sin grundbetydelse är just det snabba flödet av information i optisk fiber. Och mycket information är naturligtvis inte kunskap.

Web 2.0 framstår som ett annat svar på den känsla av fyrkantighet som ordet IT framkallar hos många. Web 2.0 som kan betyda så mycket, men förutsätter delaktighet, aktivitet och kommunikation - ja en intensiv vilja att göra... i bloggar, wikisar, chattar med mera.

Våren 2009 är här och jag anar att svensk Skola (med stort S) vill lite mer än förra året. Att möjligheterna är lite större än förra året. Att det är dags att ta sig förbi kolbrytningsföretagen i IT-intensitet (fast bryter vi kol i Sverige?).

Ps. För att riktigt övertyga mig själv om att coalmining betyder kolbrytning gick jag in på http://translate.google.se/translate_t#ensvcoal%20mining och på sängbordet ligger Sven-Erik Liedmans Ett oändligt äventyr som är en riktig pärla / Henrik Widaeus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar