fredag 8 oktober 2010

IPhone

Jag som i ca 1 år varit Android-frälst har fått en ny kärlek - iPhone! Funderade länge på om iPhone gav mera vinster än Android för elever med läs-och skrivsvårigheter/dyslexi. Avgörandet kom, när jag från Skoldatateket i Boden fick höra om appen Prizmo + Acapelas talsyntes. Vilken app! Den fotograferar text, ocr:ar och läser upp! Den kan även översätta text till svenska (har inte testat annat än från engelska). Filen går att spara, antingen i mobilen eller med en knapptryckning, på webbaserade Dropbox. Allt detta för 75 + 22 kr! Om mobilen är hutlöst dyr så anser jag att det uppvägs med råge av de möjligheter som finns i apparna. Alla appar kostar inte -många, många är helt gratis! Som nybliven iPhone-användare för Skoldatatekets räkning så testar jag appar hejvilt! Utmärkta schema-appar med larm för både lektionsförflyttningar och läxor, gymnasiematte A och B, iSpeak för översättning och uppläsning av all text som jag kan koiera från andra program i mobilen, t ex e-post! En annan favorit är DaisyReader från StoryTel. En gratis app för personer med en funktionsnedsättning (lässvårighet, synnedsättning, etc) som ger tillgång till alla 80.000 talböcker från TPB. Den imponerar stort! Det bästa av allt är att mobiltelefonen inte är stigmatiserande - nästan alla har ju en mobil!

2 kommentarer:

  1. allt detta är ju bra OM personen redan har en iPhone, det öppnar för möjliga tillgänglighets verktyg...men vem ska betala för själva apparaten? Ställer mig frågan om telefonen varje dag. Det är "möjlighetsmaskinen i fickan" men kruxet är att de elever jag möte ute i olika skolverksamheter inte har just den eller den tfn:en...utan en annan...hur blir den mer avancerade mobieln eller handdatorn ett tillgängligt redskap för individen, för de elever som verkligen behöver tekniken?

    SvaraRadera
  2. Man måste inte heller ha en iphone, det går precis lika bra med en ipod touch, som inte är mycket dyrare i inköp en en daisy spelare! Jag har bara provat Daisy readern, men den är bra. Gillar inte när det är "robotröster" som läser texterna i läroböckerna, blir nästan obegripligt i det engelska läromedlet...

    SvaraRadera