Idag till frukost läste jag påIDG on lineom hur vi pedagoger måste ta del av den tekniska frammarschen i skolan: elever kan teknik men inte fullt ut hur de ska använda tekniken för att lära med stöd av den. Det är exakt vad elever på ett gymnasium i Stockholms trakten sagt till mig: "Vi vet hur vi ska trycka på knapparna, men vi behöver er lärare för att leda oss i lärandet med stöd av tekniken". Jag citerar Peter Beckers uttalande i artikeln: – "Att göra tekniken tillgänglig är bara början – nyckeln är att lärarkåren får möjlighet att utveckla användningen så att det blir ett pedagogiskt redskap." .
Teknik i form av datorer, interaktiva tavlor, läs- & surfplattor ramlar in i skolorna och utan att ha en beredskap samt en plan för till vad och hur materialet skall användas, kan satsningen få fel eller kanske till och med negativ effekt. Planen för att föra in tekniken i skolan bör, som jag ser det, börja med ledning & infrastruktur. Satsningar av det här slaget medför investeringar över tid, då ligger besluten på ledningsnivå i en skola.
I relation till artikeln på IDG om "Datorregn i skolorna" tänker jag Lgr11 och kursplanerna. I den nya läroplanens kursplans centrala innehåll i ämnet svenska står det att att "ett syfte med undervisningen är att eleverna ska få lära sig att utrycka sig i olika slags texter och genom skilda medier. De skilda medierna kan vara pappersburna eller digitala...". Vidare ska eleverna "...stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Dessa uttrycksformer kan vara film, teater, digitala presentationsprogram eller manuellt och digitalt bildkskapande..." (kommentarmaterialet till kursplanen i svenska s. 8).
Det går att fortsätta att nagelfara kommentarmaterialen på detta sätt och finna att vi, pedagoger, måste ta vår del av att lära med ett, för många lärare, nytt material. I min värld behöver jag sätta det som sker nu i ett historiskt perspektiv och då tänker jag på andra, som jag uppfattar det, stora förändringar i materialutveckling för utbildningssyfte. Jag läste någonstans om griffeln och griffeltavlans intåg i skolan, kanske gav det delvis ett nytt sätt undervisa, grifflar var dyra - det var ett nytt sätt då...
Blog 1: Entrada
-
Hola,
Que tal, me llamo Eddie Martinez. Tengo veintiuno años, y nací en Staten Island,
Nueva York. Esto es mi último semestre en CSI. Voy para un major ...
Tiden rusar och barnbarnen växer.....
-
Äldsta barnbarnet, Olivia, har hunnit fylla 14 år. Nelly, lillasyster till
Olivia, har blivit tonåring, 13 år. Josefins två barn, Ebba o Maja närmar
sig...
Omvärldsbloggen avvecklas
-
Hej alla följare! Mycket har hänt under de tio åren som bloggen har
erbjudit omvärldsbevakning om skolans digitalisering. Bredbandsnätet har
byggts ut och ...
Grit och att aldrig sluta att öva
-
Bara så bra beskrivet. Exakt så. Det vill säga att inte drivas av belöning
utan att det ska kännas bra. Torkel Klingberg beskriver begreppet grit på
*Sp...
De allra vackraste bokstäverna
-
Daily Transgressions, Day 279 of 365, by DieselDemon, CC- by Jag kommer
ihåg det som om det vore igår. Jag satt i mitt klassrum, vid min bänk och
min lärar...
This is what I said...
-
Detta är de bilder jag visade för er som åkte med Jansson Data. till BETT i
år.
Hoppas ni hade en härlig dag på Excel och The BETT Show.
* Bett2016 jansso...
Games in the Classroom
-
Gamification in Education One of the new, at least newer, aspects of
education is Gamification. This is basically the use of games to teach,
review, and in...
Böskolan
-
Kontaktuppgifter och sajter TÄNK OM På Facebook Mail:
joachim.thornstrom@tankom.nu Twitter: @joachimth . Verktyg för
klassrumskommunikation Padlet – Skapa ...
Quantified Self & Biohacking and Finnish blog
-
Quantified self is all about self quantification incorporating technology
into data acquisition regarding inputs such as food, states such as mood,
and per...
Världens enklaste formulär i Google Forms
-
www.widaeus.se
Vad är det här? Google Formulär är en del av Googles verktyg i den delen av
Google som nu kallas för Google Drive. Med hjälp av Google Formu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar