torsdag 7 januari 2010

Årets julklapp 2010


Jag tror att 2010 är året då läsplattor kommer att utvecklas och bli allt bättre! Råkade idag hitta, för mig, nya läsplattor av en ren slump. Vid en första anblick så kände jag att nu börjar det ske saker på e-boksläsarfronten. BeBook finns i två olika storlekar, 5" och 6". Ryktet säger att en avancerad version är på väg med pekskärm, bakgrundsbelysning och 3G support.
iRiver har jag hittills förknippat med högkvalitativa mp3-spelare. Har läsplattan, som är på 6", lika hög kvalitet så är det bara att gratulera.
BeBook och iRiver har stöd för ljudfiler, t ex mp3, samt bildfiler i både jpeg, bmp, png, gif och tif, utöver rikligt med stöd för olika e-boksformat såsom pdf, mobi, prc, epub, lit, txt, fb2 samt doc, html, rtf, djvu, wol, ppt, mbp, chm,  rar, zip. Man kan lyssna på musik samtidigt som man läser en bok om man skulle vilja det. Övertygad om att vi får se en uppsjö av läsplattor detta år så skulle det inte förvåna mig om Årets julklapp 2010 blir en läsplatta!

2 kommentarer:

  1. Satt faktiskt här om dagen och funderade på att lova mig själv att läsa minst en e-bok under året.

    Fast jag läser den nog på datorn. Ett par tusen spänn för en läsare känns lite i överkant. Blir en jäkligt dyr bok om man bara läser någon enstaka.

    Ska dock kolla på att kolla in marknaden för att köpa in viss klassrumslitteratur som e-böcker i framtiden. Då slipper man ju problemet med tummade och sönderlästa exemplar samtidigt som de med tex. dyslexi kan lyssna med en uppläsare.

    Har inte hunnit kolla den delen av marknaden.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med dig Ia, två själar och samma tanke...vad önskar du dig i julklapp 2010?

    SvaraRadera