Är det någon skillnad på pennan och tangentbordet? Ibland tycks vissa mena att det inte är någon skillnad - att framtiden innebär att vi alla bara kommer att mata in tecken med hjälp av ett tangentbord i en eller annan form och att pennan där någonstans blir överflödig. Att den tillhör en gammal generation?!
Om vi nu bortser ifrån tecknen som sådana och övergår till att tänka på själva möjligheten att skapa tecken blir frågan mer spännande. Visserligen är den kreativa förmågan att maximalt utnyttja de befintliga tecknen alldeles fantastisk att beskåda i chattar, men att tecknen som sådana innebär en begränsning är alldeles uppenbart. I MSN kan man ju nu också skriva på det gamla sättet och skicka detta som meddelande. Alldeles uppenbart går en gräns för vad vi kan kommunicera med tecken och där vi istället övergår till att vilja rita upp det vi vill förklara. Det här är kanske trivialt?
Men inte om vi ska välja datormodell... Först i och med att jag tittade på en film från University of Washington förstod jag vilken väsentlig skillnad det är mellan att ha en dator med möjlighet att rita på (tabletPC eller Wacomplatta)och en dator utan denna möjlighet. Det kan tyckas som ett lyxproblem, men efter BETT-besöket och uppenbarelsen av en liten tablet från Intel (Fizzbook?) som skulle kosta cirka 300 pund finns här en fantastisk möjlighet till lösning för klassrummet.
1. Projektor och högtalare (schysst installerat) á 10.000
2. Pedagogdator á 6000:-
3. TabletPC eller dator och skrivplatta till eleverna á 3500:-
4. Classroom Presenter 3 (gratis presentationsprogram)Läs mer på
www.edu.sodertalje.se (klicka på temapaket och leta sedan reda på temat som handlar om interaktiva tavlor - där finns mer information om Classroom Presenter) Här kommer också
länken till den där filmen jag såg (Höger klicka och spara mål som) /Henrik Widaeus
Fizz book från Intel, tror jag att det var. Spännande om det går att få till "en till en konceptet" med denna typ av dator - jag är SÅLD på den sedan Bett./ Ulrika J
SvaraRadera