fredag 8 maj 2009

Akustiskmiljö

Ljuddämpning är viktigt i offentliga miljöer, med allt större barn/elevgrupper bör vi se upp med ljud som stör. Ljud kan vara bekväma - men vem bestämmer vad som är bra ljud i en stor grupp? Att dämpa ljud kan bara vara av nytta, tänker jag och funderar på hur befriande det är när fläktarna slutar surra på jobbet, när elementern inte sjunger, när jag stänger av projektorn och alla skärmar i datasalen...då märker jag hur mycket ljud jag har omkring mig. För att dämpa ljud kan man använda olika hjälpmedel ex ett ljudöra. Just den här modellen har jag hittat på Sagitta, jag upplever att det är den som skolor köper in när ljudnivån redan är för högt - för att få stöd i att dämpa ljudet. Gott så, men att ljuddämpa förebyggande anser jag vara något vi alla behöver bli bättre på. Ljudabsorbenter för offentligmiljö kan kanske vara något, de behöver inte vara trista och sitta i taket...kolla in http://www.akustiskmiljö.se/ .

1 kommentar:

  1. När Wasaskolan byggdes om blev resultatet anmärkninsgvärt inne i salarna. Där man förut ofta stördes av ljudet i korridorerna blev det nu möjligt att arbeta trots liv alldeles utanför. Exakt hur det gick till vet jag inte, men att dörrarna måste vara en extremt viktig faktor har jag förstått...

    SvaraRadera