lördag 6 juni 2009

Utan mina nätverk är jag ingenting...

Undringen:


Vilket fantastiskt svar sen:



Och av detta funderingar på det där med att dela, att vara en flera eller multiplicities:

"Jag funderar ofta på vem jag är" ;-) kan ju låta lite djupsinnigt, men har sin grund i ett ganska ointressant "jag", men ett jättespännande "vi som delar. Samtidigt finns ju jag kvar med min vilja att göra skillnad. Att affirmera, bejaka impulser till frågor, nyfikenhet, kreativitet och i möten med andra stöta, blöta och möta... Ju mer möten desto bättre. Ju mer ytor desto bättre, på väg mot en vidgad pedagogisk plattform där vi som delar kommer att kunna riva ner gamla föreställningar om skolan. Övertydligt exemplifierat i Marshall McLuhans gamla slagord: "När barnen idag går till skolan kan man säga att de egentligen avbryter sin utbildning", men närvarande som en underström i mycken pedagogisk debatt. Att ge sig in i den sociala webben utgör just nu en fantastisk möjlighet för den som vill dela, och e-mentorerna har detta delande som en av principerna i sitt arbete. Spännande saker händer i detta. Presentationer i Google docs delas ut och fylls på med material från människor som finns utanför e-mentorernas nätverk (idéer som inspirerar), Twitter och Friendfeeds skapar oväntade möten och kontakter också IRL (in real life). Öppna frågor skapar ovärderliga kunskaper för oss som inte är födda i den sociala webben. Det senaste exemplet i Ugglemammans Chromehyllning(där e-mentorerna skymtar förbi som ansikten)

Se ugglebloggen >>

och blogginlägget nätet är så stort, och så litet

Ps. Och snart kommer vågen! (Google Wave)

2 kommentarer:

  1. Det är bra att vi är till nytta och glädje för varann! Jag har rebloggat, eller vad det kan heta: http://uggleblogg.pedagogbloggar.se/2009/06/06/natet-ar-sa-stort-och-sa-litet/

    SvaraRadera
  2. McLuhans slagord...barnen avbyter sin utbildning när de går till skolan...jag vill påstå att olika social arenor fyller olika typer av behov... läs Ungdomarna, skolan & livet red:Andersson HLS förlag, jag har fastnat för B. Jonssons del Ett sociologikst perspektiv...kanske är det tid att se över de sociala arenor våra elever är på i kommunen, lokalt...mest intressant ur socialisationsperspektiv - ett verkligt ansvar som vilar på den unga generationen. Men hur socialisrear man sig i 21th century: vem äger initiativet? Ex. hur påverkar unga av idag samhällsdebatten...jag följer utvecklingen även om jag inte är en del av den på riktigt - utan bara på besök i en annan dimension, som jag förvisso upplever som verklig ;) "Jag delar -alltså finns jag"...

    SvaraRadera